0

بالش طبی و انواع آن را بهتر و بیشتر بشناسید

بالش طبی یکی از بالش‌های مطمئن و ایمن برای داشتن خوابی راحت و باکیفیت است. بالش طبی محافظ گردن شماست. گردن مجموعه‌ای از رشته‌های عصبی ظریف است که اگر در راستای صحیحی قرار نگیرد، موجب آسیب‌دیدگی می‌شود. به دنبال آسیب گردن دردهای عضلانی همراه با کوفتگی‌های صبحگاهی خود را بروز می‌دهند. اما در این میان بالش طبی برای در امان ماندن از اینگونه بیماری‌ها راه مناسبی است که در این مقاله به انواع آن می‌پردازیم. این مقاله دو الی سه دقیقه زمان برای مطالعه نیاز دارد.

بالش  طبی چه نوع بالشی است

بالشت طبی یک عامل مناسب برای جهت‌گیری صحیح سر و گردن در راستای ستون فقرات بر روی بالش می‌باشد. این بالش به گونه‌ای طراحی شده است که به هنگام خواب مطابق شکل و فرم بدن تغییر حالت می‌دهد، یعنی بسیار انعطاف پذیر است. اینگونه نیست که  شما متناسب با مدل بالش تغییر حالت و پوزیشن خواب  بدهید. همین عامل از درد و خشکی گردن جلوگیری می‌کند. بالش طبی برای بسیاری از بیماری‌های مفصلی از جمله گردن‌درد، مشکلات ستون فقرات مناسب است. افرادی که به تازگی کاشت مو انجام داده‌اند، برای محافظت از سر و پیشگیری از جا به جایی می‌توانند از این بالش استفاده کنند. مهمترین مزیت این بالش قرارگیری سر در موقعیت مناسب به هنگام خواب است. شما براساس سلیقه و مدل خواب خود می‌توانید نوع مناسب آن را انتخاب کنید. در ادامه به انواع مدل بالش طبی می‌پردازیم.

بالش طبی وانواع آن

بالش طبی انواع مختلفی دارد که متناسب با هر نوع درد و کوفتگی و البته پوزیشن خواب آن را انتخاب می‌کنیم.

 برای گردن درد

گردن درد یک بیماری شایع است که بر اساس اتفاقات زیادی برای بیمار پیش می‌آید. اکثر کارها و فعالیت‌های به صورت آنلاین از  طریق اینترنت و به کمک گوشی همراه ، لپ تاپ و کامپیوتر انجام می‌شود. برخی دیگر به خاطر شغل خاص خود که مجبورند ساعت‌ها روی پا بایستند، درگیر کمر درد می‌شوند. و بسیاری از افراد هم به مرور زمان به دلیل عدم استفاده از بالش و تشک استاندارد به مشکلات مفصلی دچار می‌شوند. بنابراین استفاده از بالش طبی از نوع بادی یا آبی که تقریبا مدرن هستند، راهکار ایده‌آلی خواهد بود. این نوع مدل بالش از نوع فوم و لاتکس هم دارد که سفت و مقاوم هستند و می‌تواند به حفظ گردن و سر کمک کند. اما در مواقعی که گردن آسیب دیده است در اثر تصادف یا حرکات ورزشی بهتر است از نوع بادی یا آبی این نوع بالش استفاده کرد.

بالش فوم مموری برای گردن درد

بالش طبی برای دیسک گردن

برای گردن آسیب دیده می‌توان از فوم مموری استفاده کرد. این نوع بالش خود به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • فوم سلول باز
  • فوم سلول بسته

فوم سلول باز

این نوع بالش‌ها معمولا دارای یک قالب به شکل بافت پوست هستند که موجب تاثیر بیشتر و دوام بیشتر بالش می‌شود.

فوم سلول بسته

فوم سلول بسته معمولا برای مواقعی که گردن آسیب دیده و نیاز است تا با حفظ گرما ناحیه مورد نظر سریعا ترمیم یابد. در واقع بالش سلول بسته دما را به دام می‌اندازد و ایجاد گرما می‌کند.

فوم سلول باز

  • فوم سلول باز برای افرادی که مشکلات عضلانی ندارند، مناسب است.
  • همچنین آلودگی‌های محیط و مواد شیمیایی را جذب نمی‌کند.
  • دما را به دام نمی‌اندازد و فضای خنک را برای یک خواب آرام فراهم می‌کند.

بالش رولی برای گردن درد

بالش رولی یا رول‌های گردنی برای کسانی که درگیر گردن درد مزمن هستند و یا قرار است به مسافرت بروند، ایده خوبی است. همین رول‌ها از جنس فوم مموری هستند که حتی برای افرادی که مشکل درد گردن ندارند، جهت خوابی آرام مناسب است. این رول‌ها دارای کمپرس سرد و گرم هستند تا برای تسکین درد‌های گردنی موثر واقع شوند.

بالش تراکشنی برای دیسک گردن

بالش تراکشنی
بالش تراکشنی برای گردن درد

گردن دارای رشته‌های عصبی ظریفی است که به اندام‌های حرکتی مثل دست‌ها و بازوها کشیده می‌شود. گردن همچنین متحمل وزن سنگین سر به مدت طولانی در طول شبانه‌روز است. بنابراین اگر اصول نشستن، خوابیدن و درست کار کردن را ندانیم، وضعیت حادتر می‌شود. چراکه باید در شرایط نامطلوب وزن سر را هم تحمل کند و این موضوع  فشار بر مهره‌های گردن می‌شود. در انتها احتمال ابتلا به دیسک گردن افزایش می‌یابد و بهتر است از بالش طبی مخصوص دیسک گردن استفاده کرد. برای دیسک گردن بالش طبی تراکشنی بهترین انتخاب است. این نوع بالش به نحوی طراحی شده است که از سمن پایین V شکل است همین شکل مخصوص موجب شکل‌گیری باله‌های در اطراف گردن برای محافظت بیشتر می‌شود. این بالش برای مراقبت و نگهداری از مهره‌های گردن طراحی شده است، پس اگر به پهلو یا پشت می‌خوابید، مناسب شماست.

مزایای استفاده از بالشت طبی

بالشت طبی فقط برای درد گردن، دیسک گردن، کوفتگی و دردهای عضلانی نیست. اگر شما خوابی باکیفیت و بدنی سالم با عضلات تندرست می‌خواهید، می‌توانید از این نوع بالشت استفاده کنید. شاید گمان کنید که طرز خوابیدن شما چندان تاثیری بر گردن و ستون فقرات نداشته باشد. در حالی که بیشترین تاثیرات بر سلامت این نواحی از نحوه خوابیدن و نشستن است. به مرور زمان وقتی به شکل و حالت نادرست بخوابید و یا بنشینید، شاهد قوزپشت و کمر خواهید بود. حتی خمیدگی طبیعی گردن هم از بین می‌رود و دیسک گردن اتفاق خواهد افتاد. به طور کلی مزایای استفاده از بالش طبی عبارت است از:

  • بین سر و گردن هیچگونه فضای خالی برای خمیدگی باقی نمی‌ماند
  • بالا رفتن کیفیت خواب همراه با آرامشی که دارد
  • در شرایط بیماری و کسالت محافظ خوب سر و گردن است
  • طول عمر بالایی دارد
  • یک بالش نرم برای کسانی که خواب آرام می‌خواهند.

خرید بالش

برای خرید بالش طبی ابتدا باید هدف خود را از خرید بررسی کنید. یعنی اگر قرار است برای مشکلات مفصلی و عضلانی خریداری شود، حتی‌الامکان از پزشک ارتوپد راهنمایی بگیرید. اگر برای خوابی آرام می‌خواهید، بهتر است حتما پوزیشن خواب خود را در نظر بگیرید و نوع مناسب را خریداری کنید. هر یک از این موارد بالش‌های مخصوص خود را دارند که بر اساس نوع استفاده و جنس کالا قیمت‌های مختلفی خواهند داشت.

نوع بالش مهم است

خواب بخش مهمی از روز است. خواب کافی و با کیفیت به سلامت بدن کمک می کند. اگر از بالش و تشک مناسب استفاده نشود ممکن است مشکلاتی برای بدن ایجاد کند. یکی از عارضه هایی که از بالش نا مناسب ایجاد می شود، گردن درد است. آسیب به گردن در دراز مدت می تواند عارضه های جدی تری را ایجاد کند. برای جلوگیری از ایجاد گردن درد و یا حاد شدن آسیب گردن، کافی است از بالش طبی استفاده کرد. بالش های طبی از مدل های مختلفی برخوردار است. لازم است قبل از خرید بالش، مدل مناسب خود را انتخاب کنید تا از بروز آسیب به گردن و یا حاد شدن آن جلوگیری کنید.

سخن پایانی : بالش طبی را باید حتما بخریم

بالش طبی یک راه پیشگیری برای بیماری‌های متعدد عضلانی در آینده است. معمولا درد گردن یا ستون فقرات به مرور زمان شکل می‌گیرند آن هم به دلیل عدم استفاده از تشک و بالش استاندارد است. بنابراین بهتر است برای سلامتی خود و داشتن خواب باکیفیت حتما از بالش طبی استفاده کنید.

    برای دریافت آخرین اخبار و پیشنهادات ویژه