0

بالش نرم یا بالش سفت کدام یک بهتر است

بالش نرم می‌تواند یک عامل مهم در کیفیت خواب باشد؛ اما نه همیشه. تختخواب شما از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام به نوبه خود در سلامت جسمی و روحی شما موثر هستند. نوع تخت، نوع تشک و نوع بالش هر سه برای یک خواب عمیق و باکیفیت تاثیرگذارند. اما برای بالش باید چه اقداماتی صورت بگیرد تا مطمئن شویم که در تختخواب‌مان آرامش خواهیم داشت و به درستی می‌خوابیم. این مقاله دو دقیقه زمان برای مطالعه نیاز دارد تا شما را از ویژگی های بالش نرم آگاه سازد.

بالش نرم چه نوع بالشی است.

بالش نرم در انواع و اقسام گوناگون در بازار موجود است. برخی از آن‌ها متشکل از کٌرک، پشم، پر، پنبه و یا ترکیبی از کٌرک و پشم هستند. بالش نرم بین کاربران طرفداران زیادی دارد اما آیا بالش نرم متناسب با فیزیک و سلامت شما هست یا نه. به خاطر اینکه بالش نرم به هنگام خواب دچار فرورفتگی می‌شود و بالش باید متناسب با گردن و سر باشد. وقتی این اتفاق بیفتد سر و گردن در راستای ستون فقرات قرار نمی‌گیرد. مهره‌های گردن آسیب می‌بینند. در نهایت به کمر هم آسیب خواهد رساند. باید بالشی را انتخاب کنیم که نرمی آن متعادل باشد و بتواند در عین انعطاف‌پذیری استحکام هم داشته باشد.

آیا می‌توان از بالش نرم استفاده کرد

امروزه پزشکان متخصص ارتوپد بالش نرم را خیلی توصیه نمی‌کنند. اما بیشتر کاربران بالش نرم را دوست دارند. و اینگونه به مرور زمان شاهد دردهای عضلانی و خستگی در ناحیه گردن و شانه‌ها و کمر خواهند شد. چون نرمی بالش و ارتفاع بالش هماهنگی ندارند و باعث پایین رفتن سر و گردن نسبت به ستون فقرات می‌شوند از طرفی مشکلات تنفسی هم به آن اضافه می‌شود. آپنه خواب یکی از همین مشکلات است. چون قرارگیری سر و تنه به درستی انجام نمی‌شود پس راه تنفسی بسته می‌شود و یک وقفه تنفسی اتفاق خواهد افتاد. در برخی از مواقع بالش نرم گاهی به دنبال همان مشکلات تنفسی ایجاد خروپف می‌کند. بنابراین این نوع بالش برای کسانی که بر روی شکم می‌خوابند و یا وزن کمتر از 60 کیلوگرم دارند، مناسب است. و از همه مهمتر کاربر مورد نظر مشکلات رفلاکس معده و آرتروز گردن و کمر هم نداشته باشد.

بالش‌های نرم تا بالش‌های سفت

بالشی که زیر سر شماست درجه‌بندی متفاوتی دارد. یعنی ممکن است:

  • نرم
  • نیمه نرم
  • متوسط
  • نیمه سفت
  • سفت

باشد. کدام یک برای شما مناسب است؟

بالش نرم

دلیل استفاده از بالش نرم

بالش نرم که متشکل از پر و کرک هستند، برای افرادی که بر روی شکم می‌خوابند بسیار مناسب است. اما به شرطی که به بلندی بالش دقت کنند. وقتی بالش خیلی نرم است نباید بلندی آن زیاد باشد، ارتفاع آن باید کم باشد. در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که اگر وزن افراد کمتر از 60 کیلوگرم باشد؛ این بالش مناسب آن‌هاست. سر افراد با وزن بالا در بالش فرو می‌رود و گردن نسبت به ستون فقرات پایین‌تر قرار می‌گیرد.

بالش نیمه نرم

بالش نیمه نرم معمولا از جنس کرک و پر و گاهی پلی‌استر است. یک مقدار از بالش نرم محکم‌تر و قابل تکیه‌تر هستند. افراد سنگین وزن نمی‌توانند از آن استفاده کنند. افرادی که وزن کم دارند و بر روی شکم می‌خوابند، همچنان گزینه استفاده هستند.

بالش متوسط

بالشی که نه خیلی نرم است و نه خیلی سفت است. مابین این دو قرار دارد. معمولا از جنس پنبه است. بیشتر برای افرادی که به پشت می‌خوابند و در حین خواب تغییر پوزیشن می‌دهند، مناسب است.

بالش نیمه سفت

این نوع بالش نسبت به بالش نرم سفت‌تر و مقاوم‌تر است اما به گونه‌ای نیست که سر در آن فرو نرود. معمولا ترکیب بالش پنبه با پلی استر یا مموری فوم جز این دسته قرار می‌گیرند. افراد کارمند که بیشتر مواقع پشت میز هستند، تایپیست‌ها که با کامپیوتر و لپ‌تاپ کار می‌کنند گزینه مناسبی هستند چون از سر و گردن محافظت می‌کند.

بالش سفت

این نوع بالش کاملا سفت، مقام و محکم است. برای افرادی که مشکلات آرتروز دارند، مشکلات تنفس دارند یا سنگین وزن هستند، ایده‌آل است. افرادی که درشت اندام هستند یا دچار آسیب‌دیدگی مفاصل شده‌اند باید حتما از بالش سفت استفاده کنند. بالش سفت با درجه مقاومت استاندارد به همراه ارتفاع مناسب سر و گردن را مورد محافظت قرار می‌دهد. از فشار زیاد بر مهره‌های گردن و ستون فقرات پیشگیری می‌کند.

بالش طبی

بالش طبی مناسب

بالش طبی تمامی گزینه‌های بالا را دارد. یعنی درجه کیفی متفاوتی دارد که دست کاربر را برای خرید آزاد گذاشته است. با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر و درخواست بالشت طبی می‌توانید بر اساس نیاز خود نوع مناسب را خریداری کنید. این بالش تمامی افراد با مشکلات متعدد را پشتیبانی می‌کنند. افراد با مشکلات و شرایط خاص چون:

  • رفلاکس معده
  • حساسیت
  • مشکلا تنفسی
  • مشکلات آرتروز
  • زنان باردار
  • کودکان‎‌

این افراد هر کدام نیازمند یک نوع بالشت نرم یا سفت هستند. کسانی که به تازگی دچار تصادف یا مشکلات حاد عضلانی شده‌اند ترجیحا با توصیه پزشک بالش سفت خریداری کنند.

خرید بالش

برای خرید بالش نکات مهمی را باید در نظر گرفت. متاسفانه خرید این محصول خواب چندان مورد اهمیت واقع نمی‌شود. در حالی که بیشترین تاثیر را در زندگی کاری و شخصی ما دارد. اگر بالش متناسب با وزن، سر و گردن و وضعیت خواب و همچنین فیزیک شما نباشد. با مشکل مواجه خواهید شد. بسیاری گمان می‌کنند همین که تشک را یا تختخواب را به درستی انتخاب کردند، دیگر بالش نرم یا بالش سفت اهمیتی ندارد در حالی که اصل کار انتخاب بالش است. چون محافظ سر و گردن است. اگر گردن آسیب بیند به راحتی بر ستون فقرات هم فشار وارد می‌کند. قوز طبیعی گردن از بین می‌رود و در عوض بر قوز ستون فقرات اضافه می‌شود. بنابراین بهتر است کمی به خود و نحوه بیدار شدن صبحگاهی نگاهی بیندازید. آیا خسته و کوفته هستید؟ بدن درد دارید؟ سرتان درد می‌کند؟ اندام‌های شما خشک است؟ قبل از هر گونه اقدامی در مورد بالش خود تجدید نظر کنید.

بالش نرم یا سفت برای من مناسب است؟

یکی از نکات مهمی که هنگام خرید بالش باید به آن دقت کرد، این است که بالش نرم مناسب برای شما است یا بالش سفت؟ برای حفظ سلامتی و خوابی آسوده، مهم است که به نرمی و سفتی بالش خود دقت کنید. بالش ها در نرمی و سفتی از کیفی برخوردار هستند که هرفردی بتواند با توجه به شرایط خود بتواند نوع بالش خود را انتخاب کند. انواع بالش از نرم، نیمه نرم،متوسط، نیمه سفت و سفت دسته بندی می شود. هر کدام از این مدل ها می تواند مناسب برای شرایط و افراد مختلف باشید و مهم است که هر فردی از بالش مدل مناسب برای خود استفاده کند.با صرف کمی زمان می توانید در خصوص انواع بالش ها آگاهی کسب کنید و مدل مناسب خود را پیدا کنید و با هزینه ی مناسب آن را تهیه کنید. در متن بالا تمامی توضیحاتی که نیاز دارید نوشته شده است.

نتیجه بالش نرم یا سفت

آنچه امروزه از سوی پزشکان توصیه می‌شود بالش سفت است. بالش نرم برای همه مناسب نیست. افراد معددی با شرایطی که در طول مقاله گفته شد، می‌توانند از آن استفاده کنند. بالش سفت به دلیل حمایت و پشتبانی از عضلات سر، گردن، شانه و ستون فقرات بهترین گزینه است. چه افراد سالم و چه افرادی که مشکلات ارتوپدی دارند بهتر است از بالش سفت یا نیمه سفت استفاده کنند.

    برای دریافت آخرین اخبار و پیشنهادات ویژه